Kalastus aiempaa näkyväksi netin keinoin

Kalastus on tuhansille suomalaisille rakas harrastus, mutta tämän lisäksi se on myös ammatti. Varsinkin ammattikalastajien keskuudessa yleinen vaiva on se, että ammattikunta on ikääntymään päin eikä nuoria tahdota enää saada alalle edes kausityöläisiksi saati sitten oman kalastusaluksen seuraavaksi kapteeniksi. Toisaalta kyllä sitä aina löytyy yksittäisiä ihmisiä, jotka kaipaavat työelämältään jotain vähän muutakin kuin palkkaa ja ennalta määrättyjä työtunteja.

Yksi este sille, miksi nuoria ei kalassa juurikaan enää näy, on kalastuksen näkyvyyden puute siellä, missä nämä nuoret nykyään viettävät aikaa: internetissä. Kalastajat ovat myös olleet siellä melko huonosti esillä itse, eli ennen kaikkea kyseessä on tietokatkos. Siksi onkin tärkeää, että kalastusta tuodaan esille nuoremmalle polvelle sellaisessa ympäristössä, jossa se on vastaanottavaista.

Kalastajan matkassa

Kalastus on myös oivallinen harrastus, johon voi yhdistää matkailun; eikä mitään turistien täyttämää kaupunkilomaa, vaan erämaamatkailun Lappiin tai sitten vaikka ulkomaille. Matkailu kiinnostaa valtavasti nuoria ja vaikka ei ihan paikan päälle itse pääsisikään, on monien mielestä ihan mukava seurata myös toisten matkaa videolta ja käyttää sitä vaikkapa inspiraationa seuraavaa matkaa suunnitellessaan.

Kalastajan kannattaa tuottaa sisältöä laatuvälineillä ja onneksi niitä saa ihan sopuhintaan mresell.fi:n verkkokaupasta. Myyjänä mresell.fi varmistaa, että saat käytetyn koneen, eli hieman halvemman koneen, mutta huollettuna ja päivitettynä aina viimeisimpään käyttöjärjestelmään. Tällaiset koneet ovat myös yleensä melko kestäviä, eli ne voi huoletta ottaa mukaan vaikkapa omalle eräretkelleen.

Omista kalastusreissuistaan voi kertoa myös blogin muodossa, jos videokuvaaminen ei innosta tai onnistu. Blogit ovat edelleen suosittuja ja niitä löytyy vaikka kuinka monesta eri aiheesta. Blogin ei myöskään tarvitse olla pelkkää tekstiä, vaan kuva voi olla se ensisijainen kerronnan väline, mikä on hyvä pitää mielessä blogin käsitellessä kalastusreissuja. Kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja tekstillä voi aina vain täydentää tätä lisää.

Kalastus siellä, missä nuoretkin

Kalastus on perinteisesti ollut sellainen harrastus, jonka ääressä ollaan hiljaa kaukana muista ihmisistä. Tätä joutuu toisinaan kestämään myös ammattikalastaja. Nykyajan nuoria kiinnostaa tällainen harrastus, mutta kalastus ei välttämättä tule heti ensimmäisenä mieleen.

Miten sitten kertoa nuorille kalastuksesta? Kun sinulla on materiaalia siitä, miten kalastuksessa pääsee alkuun, ja miten siitä on esimerkiksi kehittynyt oma ammatti, ongelma on yleensä se, että tämä materiaali pitäisi saattaa sellaiseen muotoon, että se tulee nuorille vastaan ja näyttää mahdollisimman luokseen kutsuvalta.

Hyviä alustoja ovat erilaiset sosiaalisen median palvelut. Ihan jo pelkkä kalastajan matkailusta kertova video vetää takuulla puoleensa katselijoita myös nuorista; varsinkin, jos kuvaukseen on panostettu. Upeat maisemat ja hienot kuvakulmat vetävät puoleensa yleisöä ihan takuulla kaikista ikäluokista. Tällaisia videoita kannattaa ladata vaikkapa YouTubeen, jossa niitä on helpompi jakaa.

Muita suosittuja some-alustoja ovat Instagram, Snapchat ja eteenkin TikTok. Kaikilla näillä on hieman eri konsepti, joten sisältöä tuotettaessa kannattaa etukäteen miettiä, millä alustalla se on tarkoitus julkaista. TikTokissa voi lisätä taustalle vaikka mitä musiikkia, eli itse sisältö voi olla vähän viihteellinen. Instagramissa puolestaan keskitytään valokuvien jakamiseen, joten ne parhaimmat luontokuvat kannattaa säästää sinne.

Leave a Reply

mts_best